dimecres, 12 de setembre del 2012

PA BLANC AMB POOLISH DE IOGURT

 
 


Fer pa m'encanta. I si no el faig més sovint és per manca de temps. No només m'agrada per la satisfacció que em provoca menjar-me el pa què he fet (i que sap bó) sinò perquè el procés de fer pa en sí també m'atreu molt.
Amassar és genial: relaxa molt. Tens 4 ingredients aillats i aconsegueixes amb les teves mans una massa llissa i elàstica que sorprenentment creix i que màgicament es converteix en pa un cop al forn

Aquestes setmanes que encara estic a casa aprofitaré per fer alguna recepta més de pa. L'altre dia vaig agafar de la biblioteca el llibre de Dan Lepard "Hecho a mano" i em va encantar. Després de llegir-me'l gairebé tot m'he animat a provar de fer la seva massa mare. I immersos en aquest procés estem ja que porto un parell de dies alimentant-la, a veure què surt. Us prometo recepta i fotos si surt un resultat decent.

A mig camí entre la massa mare natural i la que porta llevat trobem el poolish. És una mena de preferment o massa mare tova que incorpora poca quantitat de llevat.

La recepta està extreta d'un altre llibre imprescindible pels que s'animin a fer pa pels seus tutorials, per la fabulosa oferta de receptes i per la qualitat de les seves fotografies. Es tracta del llibre Pan del mestre Xavier Barriga.

I ara sí us deixo amb la recepta.

INGREDIENTS: (10 panets 45-50g + 1 pa rodó de 500 grams)

- 500g. de farina panificable
- 10g. de sal
- 225 ml. d'aigua
- 5g. de llevat fresc
- 200g. de poolish de iogurt (*)

(*) INGREDIENTS POOLISH D'IOGURT:

- 100g. de farina de força
- 100g. d'iogurt natural
- 5g. de llevat
- Entre 50 y 70 ml (jo en vaig posar 65 ml)

PREPARACIÓ DEL POOLISH D'IOGURT:

- Barrejar l'aigua i el llevat fins que aquest es dissolgui.
- Afegir el iogurt i remoure.
- Afegir la farina i remenar novament fins obtenir una barreja cremosa i sense grumolls.
- Tapar el recipient amb un drap humit i deixar-lo fermentar durant 3 hores a temperatura ambient o tota la nit a la nevera (en el meu cas va estar 15 hores a la nevera)

PREPARACIÓ DEL PA:

- Amassar tots els ingredients menys el llevat i incorporar el poolish d'iogurt directament (fred de la nevera). 

- Primer s'amassa dins d'un bol i quan els ingredients es comencen a integrar entre ells, llavors posarem la massa a la superfície de treball i continuarem amassant (12 minuts)

- Un cop amassat afegirem el llevat dissolt en un rajolí molt petit d'aigua. Tornem a amassar perquè s'integri bé. (8- 10 minuts més fins que la massa sigui elàstica i no tingui grumolls)

- Deixem  reposar la massa durant 15 minuts en un bol i tapada amb un drap humit.

- Un cop acabat aquest primer repòs donem la forma a la massa que volguem. Aquesta recepta està pensada per fer panets però jo vaig fer la meitat de la massa per panets d'uns 48-50 grams i l'altra meitat per fer un pa rodò d'un mig quilo de pes.

- En tot cas la manera de procedir seria la mateixa. Hem de tallar amb la rasqueta les peces de la mida que volguem i formem amb elles boletes ben rodones i llisses.

- Col·loquem les boletes a la safata del forn deixant separació entre elles perquè quan llevin no s'enganxin.

- En el cas del pa rodó he deixat fer el repós al bol perquè sino la massa s'escampa massa pels costats.

- Tapem les masses a fermentar amb un drap humit i les deixem llevar durant 90 minuts all lloc més càlid de la cuina.

- Preescalferm el forn a 250º de dalt i de baix i posem al seu interior una safata amb aigua perquè generi vapor.

- Abans de fornejar els panets els hi fem uns talls amb unes tissores inclinades. En el cas del pa rodó quan l'he posat a la safata del forn per fornejar he estirat 4 puntes i les he fet anar al centre i l'he deixat reposar 10 minuts més .

- Coure el pa al forn. Els panets han estat 13 minuts i el pa rodò uns 20 però sempre és orientatiu i dependrà del nostre forn.




I amb aquesta recepta recuperem la normalitat després de l'escapada que hem fet aquest cap de setmana al Priorat. Quin gran descobriment per nosaltres. Tot i haver tastat i vist cosetes hem tornat amb una llista interminable de llocs què visitar, restaurants on menjar, cellers què veure i vins que tastar.

Gràcies a tots els que ens heu fet arribar els vostres suggeriments de llocs. Els hem tingut tots molt en compte!!!

Què gaudiu del pa i si teniu dubtes ja sabeu que podeu contactar amb mi sempre que volgueu al mail courecoulants@gmail.com

13 comentaris:

  1. La veritat és que és un gust menjar pa casolà!! jo n'he fet un parell de vegades! no tenia n'hi idea del poolish de iogurt, encara em falta apendre moltes coses!

    Petonets

    ResponElimina
  2. Fer pa també m'encanta. I això del poolish no ho coneixia. gràcies per explicar-ho. Laura! Veig que heu tret profit de les recomanacions del priorat! Petons

    ResponElimina
  3. quina pinta, a veure si faig pa més sovint, tot i que no en puc fer gaire perquè un cop acabat...me d'aguantar per no cruspir-me'l sencer!! jajaj petons

    ResponElimina
  4. Fer pa a casa és molt gratificant, oi? Llàstima que porti tanta feina... però només per l'oloreta que surt del forn ja val la pena :)
    La foto del tall t'ha quedat perfecta.

    ResponElimina
  5. Sí, el llibre "Pan" també me'l vaig llegir de cap a peus. M'encanta el resultat, quina crosta i quina molla! no sabia que es pogués fer un poolish amb iogurt, quina troballa. Em sembla bona idea això de fer el "greñado" (no sé com es diu en català, ups!) amb unes estissores (sempre faig servir un ganivet o un cutter per tallar paper) i no queda bé del tot.

    En prenc nota perquè segur que el faig!
    Petons i bona tornada al cole

    ResponElimina
  6. Tens raó, fer pa és addictiu. M'apunto la teva recepta i faré panets per endur-me a l'escola per esmorzar.

    ResponElimina
  7. Hola Laura! Fa temps que em vaig comprar aquest llibre i em va atreure molt per les explicacions i la fotografia. Però encara no he fet aquest pa. M'has animat molt a fer-ho i veig que t'ha sortit genial. La química del pa és meravellosa, és màgia pura que, a més, es pot degustar.
    Una abraçada, Montse.

    ResponElimina
  8. No sé fer pa!! i vull fer-ne! vull aprendre!! ja he comentat en diverses entrades a altres blogs com us admiro als que sou capaços de fer pa! Ho veig complicat, però crec que no tardaré res a intentar-ho, to serà trobar la recepta adequada.
    Aquest té un aspecte immillorable i no vull ni imaginar-me el sabor i com tu dius la satisfacció de saber que l'¡has fet TU!!!
    Un bes
    Angi

    ResponElimina
  9. Laura fer pa a mi també em fascina!
    El que has fet tu t'ha quedat maquíssim!
    No sé si coneixes en Daniel Jordà de Panes Creativos. És un gran mestre!!!
    Si mai pots fes un curs dels d'ell, atrauen tant que acabaries fent-te forner! És un pou de saviesa!
    Bona tornada!!

    ResponElimina
  10. T'han quedat preciosos, però aquest llibre de Barriga no defrauda!!!
    En cas tenim una massa mare activa desde fa 3 anys i és un plaer amassar amb ella, és tan relaxant!
    Petonets,
    Palmira

    ResponElimina
  11. Aquesta massa mare no la he fet mai, el resultat és genial!!! quin pa, quina maravella. M´en porto la recepta!!! Muaks

    ResponElimina
  12. M'agrada molt fer pans amb poolish, no té tant risc ni preparació com la massa mare i queden molt bé.
    A tu aquest t'ha quedat fantàstic!!!!!
    Espero el resultat de la teva massa mare.
    Petonets

    ResponElimina
  13. Fa temps que em vaig comprar el llibre i només me l'he llegit. M'hi he de posar ja, veient aquest resultat...
    Bon cap de setmana,
    Nani

    ResponElimina