dijous, 5 de gener del 2012

TORTELL DE REIS






Tortell de reis... quina entrada sinò podria fer una nit tant màgica com la d'avui?

Primer de tot desitjar-vos Bon Any. La veritat és que no pensava fer un parèntesi al blog aquests dies. Inclús pensava que tindria més temps de cuinar, fotografiar i escriure al estar de vacances... però evidentment com era lògic no ha estat així. Tinc nens que també tenen vacances i he aprofitat per estar més amb ells, dies amb la família, per passejar, sortir, escampar la boira i sobretot per descansar.

Però el repte de fer un tortell de reis no me'l volia saltar. Ja sabeu que m'intento apuntar als esdeveniments gastronòmics que marca el calendari i el tortell de reis era un repte que encara no havia preparat mai. Com que la massa és semblant al brioix de les coques doncs em vaig atrevir a fer-lo. I el resultat la veritat és que ha estat genial. El tortell és boníssim: suau, esponjós, amb un gust... les fruites no me les menjo mai la veritat però m'agrada el gustet que deixen al tortell. (Ummmm, ara m'estic menjant un altre tall com aquest)



La meva idea era fer un tortell tradicional. Volia una recepta que em donés garanties de que el resultat estaria bé i entre els meus blogs de referència vaig trobar la recepta amb vídeo inclós a la pàgina de la Su de webosfritos. Si la recepta ja és prou clara explicada no us imagineu lo fàcil que és seguir els pasos si a més a més pots mirar-te el vídeo.

Així doncs us deixo la recepta d'ella traduïda i amb algun aclariment addicional. Tot i que a les seves receptes no els hi falta cap mena de detall perquè ella ho té tot present.

INGREDIENTS: (Surten 2 tortells mitjans o un tortell gran. Jo en vaig fer 2)

* Per preparar la massa mare:

- 70g. de llet sencera
- 10g. de llevat fresca de forner
- 1 cullerada de sucre
- 130g. de farina de força

* Per la massa:

- 60g. de llet sencera
- 70g. de mantega a temperatura ambient
- 2 ous mitjans
- 20g. de llevat fresc de forner
- 25g. d'aigua de tarongina (jo tenia aroma i llavors vaig diluir una culleradeta d'aroma en uns 20g. d'aigua)
- 450g. de farina de força
- 1 pèssic de sal
- 120g. de sucre llustre
- Ratlladura de mitja llimona
- Ratlladura de mitja taronja

* Per decorar:

- Ou batut
- Sucre normal humitejat amb unes gotes d'aigua
- Fruita confitada o en almívar

PREPARACIÓ:

* De la massa mare:

1. Templar la llet i desfer el llevat en ell. Barrejar amb la resta dels ingredients i formar una bola.

2. Posar un pot amb aigua templada i ficar la bola de massa mare en ell. Quan suri ja estarà preparada per fer servir amb la massa principal. En el meu cas va trigar 6 minuts. (es veu molt evident)

* De la massa principal:

1. Desfer el llevat amb les mans dins la llet tèbia.

2. Tamissar la farina en un bol amb l'ajut d'un colador.

3. Un cop tamissada la farina, afegir els ous, el sucre llustre, la mantega, el pèssic de sal, l'aigua de tarongina o el aroma diluit en aigua, la ratlladura de taronja i llimona i la massa mare.

4. Barrejar tot primer amb l'ajut d'una espàtula i de fora cap a dins fins que agafi cos i s'integrin tots els ingredients.

5. Posar la barreja sobre el taulell de cuina que prèviament haurem fregat amb oli per evitar que s'enganxi. Sucar-se també les mans amb oli per poder treballar millor la masssa.

6. Amassar la massa fins que veiem que sigui ben elàstica (uns 25 minuts a mà) , fer una bola amb ella i deixar-la llevar fins que augmenti de mida (cinc hora com a mínim i és el temps que jo la vaig tenir) fins que dupliqui o més el seu volum.

7. Un cop ha llevat la massa dividir-la en dos i donar-li forma de bola. Deixar reposar les boles 5 minutets.

8. Donar forma de tortell a les boles. Introduir els dits al centre i anar agrandint el forat. Va molt bé tal i com recomana la Su al vídeo aixecar el tortell agafant-lo des del centre i anar-lo girant així es va repartint el pes de la massa per tots els costats de forma igual. Un cop dona-da la forma col·locar-la sobre una llauna d'anar al forn en la que haurem posat paper de forn o un silpat.

9. Deixar reposar fins que doblin el seu volum. Aquest llevat en el meu cas va ser de 3 hores.

10. Pintar amb ou batut molt suaument i decorar amb els grumolls de sucre humitejat i amb la fruita confitada o en almívar.

11. Preescalfar el forn a 200º, de dalt i de sota

12. Fornejar entre 15 i 18 minuts i baixar la temperatura a 180º els últims 10 minuts de cocció. Si veiem que es torra massa de dalt posar un paper d'alumini per protegir-lo. (en el meu cas va estar 5 minuts a 200º i 12 minuts a 175º o sigui que les recomanacions de cocció d'ella son perfectes pel meu forn)

13. Deixar reposar sobre una reixeta i quan estigui fred a menjar-se'l o a farcir-lo.

Com ja us he comentat aquesta no és més que una traducció de la recepta de la Su. M'agrada deixar-la escrita en català i al meu blog perquè també em serveix a mi de recordatori per posteriors ocasions però que si algú vol consultar la original que sàpiga que és aquí.

I per últim us deixo amb una foto que ilustra les dificultats amb les que em trobo moltes vegades quan faig una sessió de fotos. Ell és una d'aquestes "dificultats". Je,je i que consti que no l'he fet posar que he sortit un moment per anar a buscar una cartolina i mireu què m'he trobat al tornar...Avui ha estat un día especialment complex de gestionar: fer tortells, el dinar, entretenir-nos plegats, sessió de fotos...un dia de molts nervis per ells però finalment puc dir que ja estant dormint i tinc que acabar el post que vaig a veure si els Reis necessiten ajut per col·locar els regals.




Que demà tingueu un bon dia de Reis!!!! ...per mi continua essent una nit i un dia màgics.

16 comentaris:

  1. Ooooh, espero que aquesta nit màgica hagi estat esplèndida i que els petits (i els grans, clar!) estiguin desembolicant els seus regals!! Quina emoció!
    Per cert, puc venir a esmorzar? jejeje Quina pinta! Nosaltres el volíem fer, però al final no hem tingut temps!
    Petonets
    Sandra

    ResponElimina
  2. Quina pinta!!
    Acabo de descubrir el teu blog des de el Facebook de Su (Webos). M'encanta!! tornaré segur.
    Et desitjo un màgic dia de Reis!!

    ResponElimina
  3. Ya no deben quedar ni las migas, te ha quedado riquísimo, me encanta la última foto con el rey de la casa. Un fuerte abrazo, Teresa

    ResponElimina
  4. Ualaaaa!!! Jo vull que ho repeteixis per tastar-ho!!! PLEASEEEE!!!!

    ResponElimina
  5. Quina cara de "pillo" que fa el teu peque!!!! Està preciós...i el tortell ESPECTACULAR!!! Pq no sé on vius pq sinó ara mateix em plantava a casa x si queda un trosset! ;)
    Petuents,
    Eva.

    ResponElimina
  6. La cara del teu nen ho diu tot: Picardía! Segur que es va acabar el tortell perquè té una pinta!
    Nani

    ResponElimina
  7. Quina bona pinta de tortell y la resta de receptes també!!! T'agrego al meu reader.
    Susanna.

    ResponElimina
  8. nena, quina bona pinta, i quina feinada...

    només llegint els passos que s'han de fer ja he agafat mandra...

    la foto de l'Arnau, genial, ha canviat! té una retirada al Marc en aquesta foto.

    ResponElimina
  9. T'ha quedat sensacional, repte superat!
    A casa ens encanta farcit de massapà, mmm...

    ResponElimina
  10. Espectacular tortell, molt bo. Petons!

    Ana de: 5 sentidos en la cocina

    ResponElimina
  11. i jo per què m'he perdut aquesta entrada? això és gravíssim! jajajajajja. Estàs feta una artista, i el teu nen estpa per menjar-se'l!!!! bon any reineta

    ResponElimina
  12. Jo no m'acabo d'atrevir, potser l'any que ve.
    Bon any i que el gaudeixis amb els teus reis.
    Molts petonets.

    ResponElimina
  13. Quin blog mes maco! Et segueixo des de ja!

    Bon any!

    ResponElimina
  14. Jajaja, si totes les difícultats fossin així de guapes! Quina monada i quina cara de trapella!!! I el tortell t'ha quedat espectacular!!!mmmmm Bon any a tu també!

    ResponElimina
  15. Jo no se si em menjaria el tortell o el teu nen.. Quina carona que fa de felicitat!
    jo vaig fer l'any passat la mateixa recepta i va ser un èxit total!!! Molt bon any!
    Petons

    ResponElimina
  16. Quin super tortell! i el rei sí que fa goig, jajaja, tot content! T'ha quedat super regular i amb una molla molt esponjosa, mmmmmm!

    Bon dia de Reis!
    Petons

    ResponElimina