divendres, 22 de març del 2013

PA GRAN AMB MASSA MARE NATURAL


Doncs avui us porto una altra recepta d'un dels grans del món del pa, d'en Xavier Barriga.

Aquesta recepta està inclosa al seu llibre Pan, una de les meves grans referències en l'àmbit panarra.

Aquest pa porta entre els seus ingredients massa mare natural. Jo he emprat una massa mare que tenia feta desde el setembre de l'any passat i que tenia conservada(adormida) a la nevera. Només han calgut un parell de refrescs per posar-la a punt i que fés el seu efecte.

Soc conscient que no tothom té molt per la mà el que és una massa mare i tinc pendent dedicar un post a explicar-ho i fer un pas a pas de com vaig crear la meva. Mentrestant us deixo amb altres blocs i webs que expliquen perfectament com preparar-la i en què consisteix. Per exemple aquí on la Pam d'Unodedos us explica com fer la d'en Xavier Barriga o aquí on els companys de Gastronomia&cia us expliquen com fer la d'en Dan Lepard.

La massa mare que jo he fet servir és aquesta segona, la d'en Dan Lepard que vaig extreure del seu llibre Hecho a mano. Un altre geni del pa, el llibre del qual val molt la pena.

I bé, arribats a aquest punt... si teniu massa mare ja només us calen farina de força, sal, aigua i un forn evidentment ...i de seguida tindreu enllestit un PA amb majùscules.

A continuació us dic com,

INGREDIENTS:  

- 500g de farina de força (jo vaig posar 100g. de farina integral i 400g. de farina blanca de força) 
- 10g. de sal 
- 350ml. d'aigua 
- 220g. de massa mare natural (explicada aquí) 

PREPARACIÓ:

- Pastem els ingredients i incorporem la massa mare a la meitat del pastat. Deixem reposar la massa a un bol durant 1 hora tapada amb un drap o amb un film.

- Treiem la massa del bol, la posem a la superfície de treball enfarinada i la dobleguem per la meitat, deixem reposar novament durant altres 90 minuts.

- Dividim la massa de pa en dos talls de 500 grams i els deixem reposar uns 15 minuts. Els donem la forma que més ens agradi. Jo els hi vaig donar forma de pa rodó. Tapem cada massa amb un drap i les deixem fermentar com a mínim 3 hores o fins que hagi doblat el seu volum.

- Preescalfar el forn a 230 graus, a dins posem un petit recipient amb aigua per anar creant vapor.  

- Un cop el forn sigui calent i ja hagi acabat el llevat del  pa, posem cada massa delicadament sobre la safata del forn i les couem a 185 graus de dalt i de baix durant aproximadament 60 o 70 minuts.

Treure el pa del forn i deixar refredar sobre una reixeta evitant les corrents d'aire.


És un pa que queda molt, molt cruixent amb una molla humida i elàstica, molt porosa. Tot plegat amb un gust extraordinari. Us el recomano moltíssim!!!!!!!!!! 


16 comentaris:

  1. òndia! Aquests de la crosta cruixent són els que m'agraden. Una mica d'oli i... cap a dins! La foto és preciosa, aquest rústic el fa encara més temptador! Petons

    ResponElimina
  2. En casa me dicen que soy muy crítica cuando digo que lo que comemos a diario no es pan, es otra cosa. Y tu me lo acabas de confirmar, este pan está de muerte. Yo he hecho mis pinitos con panes de Xavier Barriga y son estupendos. Besos y buen fin de semana.

    ResponElimina
  3. Només es pot descriure amb una paraula: impressionant! És un plaer veure pans com aquest! I les fotos són molt i molt maques!
    Un petó!

    ResponElimina
  4. Això de fer pa és una gran addicció. Aquest és fantàstic

    ResponElimina
  5. Ostres!!! Quina pinta més espectacular que té aquest pa!!! Encara tinc pendent de fer-ne sense la panificadora, així que me l'anoto!! A veure si la faig i aconsegueixo que, si més no, s'assembli una mica a aquest que has preparat tu! ;)

    Una abraçada i bon cap de setmana!

    ResponElimina
  6. Esto si es un señor pan. Besos!

    Ana

    ResponElimina
  7. Wooo, que pinta y que placer hacer pan casero!!!
    Bss

    ResponElimina
  8. El pa perfecte per esmorzar unes llesques amb oli ohhh

    ResponElimina
  9. Això si que és un pà de veritat, amb massa mare i sense coses raretes.
    Es veu perfecte, m'en menjaria una llesca ara mateix, sense res a sobre ...
    Petonets,
    Palmira

    ResponElimina
  10. Carai!!! quin senyor pa!!! Quin color i molla! Felicitats! Petons

    ResponElimina
  11. Te felicite t'ha quedat un pa fabulos.
    Un abraç

    ResponElimina
  12. Quina molla més espectacular, Laura! fa goig mirar aquests alveols :-D
    Haig de posar-me sí o sí a practicar amb masses mares. M'apunto la recepta, gràcies!!

    Petons

    ResponElimina
  13. Qué maravilla de pan con masa madre, yo la hice siguiendo el modo de Dan Lepard y es sabor del pan es estupendo! preciosa fotografía

    ResponElimina
  14. Quin super pa!! I a més, fet amb massa mare segur que té un gust ben bó!
    Jo lo de les masses mares ho tinc pendent, però de ben segur que quan ho provi ja no podré deixar de fer-ho!
    Bona Pasqua!!
    ptns!!

    ResponElimina
  15. Uau, preciós. Encara no he provat mai de fer massa mare. No tardaré perquè veig que queden espectaculars. petons!

    ResponElimina