divendres, 26 d’agost del 2011

TRENA DE PA AMB LLAVORS DE ROSELLA







Ara que tota la blogosfera gastronòmica va carregada de fantàstiques receptes refrescants d'amanides, batuts, refrescos i gelats a mi em dona per fer pa... no, gaire normal no deu ser però trobava tant a faltar fer pa. Fer pa és molt més atractiu que qualsevol altra recepta perquè té un aire de màgia. El repós que has de deixar fer perquè llevi la massa, l'amassat a ma, no sé té encant. I a més a més la olor indescriptible del pa que es cola per tota la casa mentre es cou al forn. Això ho heu de viure. Je,je

Després de fer la setmana passada uns panets molt bons de bacon i formatge al pis dels pares a la platja (penjaré la recepta també els propers dies) em va entrar el mono molt fort de fer pa a casa i tenia una recepta pendent molt desitjada.

La vaig extreure del llibre "Reposteria y Panaderia paso a paso" que és un llibre que m'encanta per la originalitat de les receptes, per la qualitat de les fotografies i per les explicacions que estan molt ben detallades.

Així doncs us passo a descriure la recepta. He fet una petita modificació ja que a la recepta original et proposa afegir llet en pols i jo no tenia aquest ingredient però amb les proporcions que he posat de llet normal ha quedat bé.

INGREDIENTS PER LA MASSA:


- 225g. de farina de força i una mica més per empolsimar la superfície de treball.
- 1 culleradeta de sal
- 1,5 cullerades de sucre
- 10g. de llevat fresc (o segons la recepta 1 culleradeta de llevat sec actiu)
- 150 ml. d'aigua templada (vaig llegir una vegada que és millor l'aigua de l'aixeta per fer pa ja que conté més minerals)
- 25 ml. de llet (jo en vaig posar semidesnatada)
- 2 cullerades d'oli d'oliva suau o oli vegetal i una mica més per pintar la safata en que es courà el pà.
- 5 cullerades de llavors de roselles.

INGREDIENTS PER LA COBERTURA:

- 1 rovell d'ou
- 1 cullerada de llet
- 1 cullerada de sucre
- 2 cullerades de llavors de roselles

PREPARACIÓ:

1. Posem en un bol la farina i la sal i esmicolem el llevat fresc sobre la farina frengant-lo amb els dits fins que es desfaci. Afegim el sucre i fem un forat al centre de la massa. Afegim l'aigua, l'oli i la llet i remenem fins que lamassa es lligui.

2. Afegim ara les llavors de roselles i treballem la massa fins que estigui ben barrejada y se separi de les parets del bol. La passem a una superfície enfarinada i la treballem uns 10 minuts més fins que quedi homogènia.

3. Pintem un altre bol amb oli. Fem una bola amb la massa, la introduim al bol, la tapem (jo amb paper film) i la deixem fermentar en un lloc templat (això no m'ha costat gaire amb la calor que feia) durant 1 hora o fins que hagi duplicat el seu volum.

4. Mentre la massa lleva pintem una safata de forn amb oli.

5. Un cop fermentada la massa la posem sobre una superfície llugeerament enfarinada, la colpegem i la treballem durant 1 o 2 minuts més. La dividim en 3 parts iguals (està bé pesarla per saber si estem encertant amb les proporcions) i formem amb cada una de les porcions una "soga" d'uns 25-30 cm. de longitut.

5. Col·locar les sogues una al costat de l'altra i presionem un del extrems per ajuntar-les. Fem la trena amb la massa i introduim els extrems superiors i inferiors per sota.

6. Posem el pa sobre la safata preparada, el tapem i el deixem llevar en un lloc templat mitja horeta més. Mentres tant, escalfem el forn a 200 graus.

7. Per elaborar la cobertura, batre el rovell d'ou amb la llet i el sucre. Pintar la part superior del pa amb aquesta glassa i empolsimar amb dues cullerades de llavors de rosella la superfície.

8. Coure el pa al forn uns 30 minuts o fins que estigui daurat. (sona como a buit quan està fet i el colpeges). El pasem a una safata enreixada perquè respiri i deixem que es refredi.

(Posats a ser sincers us diré que en aquest punt em vaig fer un bon ensurt i us explico perquè. Quan portava el pa uns 15 minuts al forn la bona olor de pa es va veure substituida per olor a cremat. Em van saltar tots els sensors i vaig anar corrents i vaig maleir haver-me guiat pel temps de la recepta però no us espanteu la olor venia perquè quan vaig posar la cobertura diguem que es va embrutar una mica la plata i la cobertura que va regalimar sobre la safata s'estava cremant amb la cocció. Vaig aixecar el pa i vaig veure que estava encara en procés i vaig continuar la cocció. No sé si això va poder alterar el resultat però a mi igualment em va resultar molt bo.)

Si el feu si us plau ja em direu si us ha agradat. Acabat de fer, amb mantega i melmelada, amb xocolata, amb formatge, m'ha agradat de totes les maneres...I a vosaltres?



4 comentaris:

  1. qué delicia de trenza!!! y en la última foto está tostadita en la tostadora???? porque es una idea genial ;)

    Salu2, Paula
    http://conlaszarpasenlamasa.cultura-libre.net
    http://galletilandia.cultura-libre.net

    ResponElimina
  2. Laura, jo t'entenc...nosaltres aquest estiu també hem encés el forn per fer pa! jejeje M'encanta la pinta que té el teu amb les llavors, nyam!
    Petonets
    Sandra

    ResponElimina
  3. A mi también me parece que es como hacer magia, es un proceso que me gusta seguir y disfruto cada fase. Me gusta mucho tu receta. Por cierto, una vez leí que si no tienes leche en polvo, también se puede sustituir por la misma cantidad de harina, por si te sirve para otra vez. Pero igualmente te ha quedado perfecto! Bss

    ResponElimina
  4. Paula sí la última foto es del día siguiente y para que estuviera más buena las tostamos y quedaron geniales. Gracias por tu comentario.

    Sandra, m'entens oi? és que és molt xulo fer pa. Jo estic atenta a la recepta que ens heu de posar d'aquella xapata capresse que feia tant i tant bona pinta.

    Gracias Lydia por el consejo. La verdad es que por un momento pensé en buscar algun sobre de leche en polvo de mi peque de alguna muestra que aún tengo pero no me la jugué. (je,je) Lo sustituí por la misma cantidad en ml de leche líquida y se los quité al agua para no estropear la proporción líquido-sólido y funcionó pero va bien saber que la harina tambien hubiera sido un buen sustituto porque no lo sabía. Gracias por tus comentarios!!!

    ResponElimina