diumenge, 8 de juliol del 2012

MALLORCA I: RESTAURANT SANTI TAURA I PRODUCTES GASTRONÒMICS MALLORQUINS

Aquests dies hem estat a Mallorca. És una illa que ens encanta i els dies que hem estat allà se'ns han passat volant. No només ens agraden els seus paisatges, la seva gent, la seva gastronomia i les seves platges sinò que ens agrada tota ella. O com a mínim els pobles i les zones que nosaltres visitem i coneixem. Aquesta era la setena vegada que visitava l'illa i sempre me'n vaig amb la mateixa sensació: m'han quedat llocs pendents de veure i altres que he de repetir o sigui que inevitablement (i afortunadament) he de tornar.

Aquest any a més a més he comptat amb dues guies virtuals espectaculars gràcies al bloc. D'una banda la Paula de Bon Tiberi em va fer arribar alguns suggeriments de turisme així com de cales i platges. D'altra banda, la Caterina de Dèries Culinàries em va enviar extensos mails on em feia unes recomanacions tant de restaurants com de compres gastronòmiques que no ens han deixat indiferents sinò tot el contrari. A més a més he tingut la sort de poder conèixer-la en persona, allà al seu poble i la trobada va ser curta però genial. Li agraeixo moltíssim que m'hagi dedicat aquests temps i que m'enviés aquestes propostes tant interessants. Amb la Paula al final no vam poder quedar perquè estava malalta però així tenim un argument més per tornar.

Al post d'avui no hi haurà recepta però us ensenyaré alguns dels productes que ens hem portat de Mallorca (i que seran ingredients dels propers posts) i us mostraré algunes de les nostres experiències gastronòmiques. Una de les recomanacions gastronòmiques que ens va fer la Caterina va ser el Restaurant Santi Taura. Està ubicat al petit poble de Lloseta i va ser la nostra experiència gastronòmica estrella d'aquesta setmana. Res més entrar el local ja ens va semblar molt càlid i acollidor. Vam escollir taula al final de la sala, al costat d'un amplíssim finestral amb molta llum i vistes al pati.

No vam veure la carta. No sé si n'hi ha. És el propi Santi qui s'acosta a la taula i et canta el menú degustació que té aquell dia. 6 plats: 3 entrants, 1 peix, 1 carn i 1 postre. En el nostre cas vam menjar:

Torrada de carabassins i herbes gratinada amb una salsa de mostassa

Crema freda de patates amb pop

Granada d'albergínies amb salsa de miso

Anfós amb pebres a n'es forn i crosta de pá d'herbes

Llom de porc negre mallorquí amb pasta i salsa agredolça d'albercocs

Melicotó rostit amb gelat de llima i escuma de crema catalana

Dels vins puc parlar poc ja que només vam demanar dues copes de vi blanc i ens vam deixar recomanar pel sommellier, molt atent i agradable. Ens va agradar molt. El servei i les copes genial. També ens va fer una gran recomanació de vi per comprar a un amic.

Una de les coses que més em va agradar abans de començar a menjar va ser l'ampolla d'oli d'oliva que estava a la taula. Oli d'oliva Santi Taura. Oli d'oliva propi!!! i ben bó que era. Per mi amb això ja tenia un altre punt guanyat. I després li van seguir uns panets calents d'olives negres (també de collita pròpia) que el terme deliciós es queda curt per descriure'ls.

Del menú no sé que destacar perquè em van entusiasmar des del primer fins al darrer plat. Potser la torrada de carbassins, l'anfós amb pebres i el llom de porc negre els que més però el melicotó o la granada d'alberginíes també em van encantar.

És una cuina feta amb productes autòctons, primeres materies senzilles però exquisides i molt ben treballades, combinacions molt encertades. En definitiva si el tingués mes a prop aniria ben sovint. No vaig poder treure la càmera, anava amb els nens i no disposava de massa temps però sí que he fet un petit mosaic amb les fotos que vaig fer amb el mòbil. Només em va faltar per fotografiar el postre però els nens ja estaven impacients i vaig haver d'anar per feina. D'oli d'oliva em vaig emportar una ampolleta per continuar recordant a casa les sensacions tan plaenteres que ens va provocar el restaurant.

I no només el nivell de la cuina era alt sino que el tracte que ens van oferir va ser extraordinari i no els hi vam posar fàcil ja que anàvem amb nens petits. Je,je.

Pel que fa als productes gastronòmics mallorquins que han caigut a la maleta durant aquests dies destacaria:

1. FLOR DE SAL D'ES TRENC

Flor de Sal és una sal marina que es forma a les salines d'Es Trenc. Es recolecta artesanalment de la superficie de les basses a les salines i s'asseca lentament sota el sol mallorquí. Tras l'assecat, porten la sal a una petita manufactoría on es barreja amb herbes mediterrànies, especies, roses o olives negres. En concret jo vaig agafar la de sabor mediterrani que està barrejada amb herbes mallorquines com el romaní, la farigona, la sajolida o el marduix.

2. PURÉ D'ALBERCOC SEC DE "CAN PARRÍ"

Can Parrí és una empresa que comercialitza l'albercoc sec per tot arreu. I és que aquest fruit és una mostra d’identitat d’un poble com Porreres i també de Mallorca i això ho hem constatat ja que és un producte molt utilitzat per tota la gastronomia mallorquina tant en pastisseria i reposteria (ensaimades, robiols) com en restaurants ja sigui per acompanyar peixos, carns com per elaborar postres.

3. "VI ESCUMÓS" ES RAOR

És un "cava" mallorquí nou que apenes portava unes setmanes al mercat quan el vam adquirir. Encara no puc opinar res d'ell perquè no l'hem obert l'ampolla però em va fer gràcia poder tastar aquesta novetat .

4. MOSTASSA D'ALBERCOC

La que jo vaig comprar és d'una empresa que es diu Atavola de Llucmajor i és excel·lent per acompanyar un filet o per fer una vinagreta per una amanida amb peix per exemple. Ja la he fet servir i als propers dies la veureu en una recepta.

5. PA MORENO

No sé que té aquest pa però m'encanta. Sé, el que no té, sal, però el tipus de farina que porta, crec que se'n diu de xeixa li dona una consistència al pa que el fa molt bo. Ben sucadet amb tomàquet, oli i una mica de sal és converteix en el meu esmorzar preferit.

6. ENSAÏMADES

Aquest any les hem comprat a la Pastisseria Xesquet i ens han agradat molt. Tant la llisa com la de crema cremada que és una autèntica delícia.

7. ROBIOLS

Dolços mallorquins típics de Setmana Santa tot i que els pots trobar durant la resta de l'any. Estan fets d'una massa de farina, mantega, sucre, ou i mantega. També exquisits. A mi el que més m'agrada és el de puré d'albercoc i per això aquest any m'he portat una bona safata de puré d'albercoc per intentar fer-ne a casa.

8. També ens hem portat a la maleta uns troncs de tonyina conservats en oli d'oliva que ens han regalat els propietaris del agroturisme on hem passat aquests dies. Una tonyina pescada per ells mateixos unes setmanes abans. Encara no l'hem tastada però ens han assegurat que és ben bona.

Al proper post tocarà recepta amb algun d'aquests productes. Espero que us hagi agradat la meva crònica.

1. És que Mallorca enamora! Aquest estiu és el primer que no hi aniré després de molts anys seguits, però segur que aviat repeteixo! M'apunto el restaurant i què dir dels productes? Boníssims! La flor de sal la tenim d'olives negres i en som apassionats! Només m'hi falta una ampolleta d'herbes de Mallorca! jejeje
    Petonets guapa
    Sandra

1. Ja intuïa jo que tu en tindries molts dels productes mallorquins esmentats.A més a més compteu amb la Lupita pel transport de mercaderies. Oi? A mi la illa em té molt enamorada. I quantes més vegades hi vaig, més m'agrada.

2. Quines ganes d'anar al restaurant, menjar el menu degustació, comprar les mateixes coses qeu has comprat... i enfi..quines ganes de saltar cap ses Illes!!!!! esperem més, eh!!!!!

1. Doncs Abril ja saps què has de fer. A fer maletes!!!

3. Com a mallorquina, gràcies per venir a Mallorca, conèixer i donar a conèixer que aquí tenim més que balconnings i borratxos a les platjes!!
    La selecció, fantàstica, l'escumós es molt nou, la sal d'es trenc un clàssic, els dolços també, i el pa moreno... o t'enamora o no t'entra!!!! Es pot trobar la farina de blat de xeixa a un parell de mercats ecològics de l'illa.
    No sé si hi vàreu anar o si ja el coneixes, però per a la pròxima, una visita a Ca'n Joan de S'Aigo, un lloc molt típic per fer un berenar (al matí o la tarda, que aquí ho deim igual) amb ensaïmades, quartos, xocolata calenta o (i) gelat.

1. Moltes gràcies Lourdes. No saps com aprecio el teu comentari. Crec que me l'havien recomenat alguna vegada perquè m'ha sonat molt el nom de Ca'n Joan de S'Aigó però no l'hem visitat mai. Hauré de posar remei la propera vegada. Gràcies per seguir-me i per comentar. Un petonet ben fort!!!

4. Nena, només de llegir-te ja em venen ganes d'anar-hi... buf!!!

1. Doncs ja saps el què has de fer per solucionar-ho. Us encantaria!!!

5. Dentera, dentera!!! Una bona experiència rera una altra acaben convertint Mallorca en un sentiment que ja no se'n va del cor. I que bé ho expliques amb les teves fotos. I un escumós que es diu raor!!! I de raors, no en vau mejnar? No hi ha peix més exquisi que aquest. I ara ja comença a ser-ne l'època: lleugerament fregit...
    Dentera, dentera, i gran post!
    Salut,
    Joan

1. No, el raor peix no l'he tastat. Ja m'ho han dit que és ben bo. Ho veus? tot son senyals que indiquen el mateix. Hem de tornar!!! Gràcies pel teu comentari Joan!!!

6. No sé on vius, Laura, i tampoc és qüestió de ventilar segons què en públic, però a Barcelona, tant als voltants del Ninot com de la Boqueria, taques petites de mil colors acaben trencant el blanc del gel: són raors!!! Latrament dits "lloritos"! També els veuràs fàcilment pel preu que tenen...
    Salut,
    Joan

1. Cap problema Joan. Pel bloc s'escolen detalls de la meva vida i on visc és un d'ells. Soc de Terrassa. Gràcies per la informació. Pensava que per aquí no es trobaven. De totes maneres pel que m'he informat i el que em comentes del preu me'ls reservaria per una grandíssima celebració. Merci!!

7. A mi també m'encanta Mallorca, Laura. hi tinc família i sempre que hi vaig m'ho passo d'allò més bé. Quin senyor àpat, el vostre!!! I la maleta ben carregada cap a casa, veig? El que més m'ha cridat l'atenció és aquesta mostassa d'albercoc, que deu ser una delícia! Petonets

1. M'agrada que us agradi el post. Ja veig que ens hem ajuntat uns quants enamorats de l'illa. La mostassa ja la he tastat i és genial. Gràcies Marina.

8. Bon dia Laura! Estic encantantada de què hagueu tornat a gaudir de l'illa; com diu na Lourdes, la Mallorca de veres és tot menys balconings i borratxos! I també d'haver-te pogut descobrir qualque trosset de sa nostra roqueta, com en deim noltros.
    A la pròxima que vengueu, m'avises, i tendreu una botelleta d'herbes casolanes preparada!!!!!!!!
    Besades, i moltes gràcies per haver esmentat el meu bloc! ;-)

1. Ah! De tonyina ens en varen regalar una peça fa uns estius, i la férem part amb oli i part a la planxa, t'assegur que disfrutaràs!!!!!!!

2. Caterina que bé sona lo de sa nostra roqueta. A la propera dius que botelleta d'herbes inclús? no m'ho diguis dues vegades que m'hi torno ara mateix. Pel que fa a la tonyina ja t'explicaré què tal és.
      Petons!!!

9. Se suele decir que Mallorca enamora, por algo será.
    Qué cosas más ricas para recordar el verano en casa :o)
    Besos,
    palmira

1. Hola Palmira. Exacto, no tengo la isla pero tengo sus productos y con cada uno de ellos recuerdo un poquito de allí. Gracias por tu comentario. Saludos

10. a què no saps on anem la familia Bolet de vacances???? ens guardem tots els teus consells!!!!! molts petonets reineta, ja espero la teva crónica

1. Oh, quina enveja em fas perquè jo ja he tornat. Ahir parlàvem a casa i si fem un esforç i tornem a marxar a l'agost? però els números no ens acaben de quadrar. Petons

11. hola Laura!, grácies per venir al restaurant, ens encanta tenir a gent tant predisposta a disfrutar com voltros! esper tornar-vos a tenir a ca nostra ben aviat!. m'encanta el blog, i les fotografíes son una passada!, moltíssimes grácies per donar a coneixer la nostra illa i els nostres productes... fins aviat!

1. Santi, moltes gràcies per visitar el meu bloc i pel teu comentari. Tant aviat com poguem tornarem a passar per allà per tornar a gaudir del teu menjar. Nosaltres anàvem preparats però la realitat va superar les espectatives. Quin nivellàs!!! Fins aviat!!

12. Uns productes d'allò més. Tot un luxe!
    Feliç setmana,
    Nani

1. Gràcies Nani. I felicitats per l'aniversari del teu bloc.

13. Laura me ha encantado "tu cronica" y me han entrado unas ganas irme ya para Mallorca !Espero que en mi proxima visita a la isla pueda visitar el restaurante Santi Taura y si tengo suerte quizas sea prontito ya te contaré. Besos

1. Gracias Rita. A ver si te lo puedes combinar e ir que seguro que te gustará. Besos!!!

14. Vull recomenar a la gent que vulgui anar a dinar ò sopar al restaurant del Santi Taura que faci la reserva abans de reservar l´avió.......es impressionant la llista d´espera que té, però val la pena.
    Ah!!!!el pà moreno,jo soc de Mallorca però la meva parella de Bcn i el pà moreno el té enamorat

1. Una recomanació molt encertada Caterina. Moltes gràcies. Nosaltres vam tenir sort perquè sempre tenen cancelacions i com es tractava d' un dijous al migdia de juliol vam trobar taula havent trucat el dia d'abans però si voleu anar en cap de setmana val la pena planificar-ho amb temps.

15. Moltes gracies per escriure aquestes paraules tan "guapes" de sa meva illa i des meu poble! :-) Vaig tenir la sort de poder celebrar el meu aniversari divendres passat al restaurant den Santi, i vam menjar el mateix menú, quina casualitat. El canvien cada pocs dies, pero quines coses deguerem anar els mateixos dies. Va esser delicios. Lo que us han dit, si voleu anar un divendres o dissabte, hi ha molta llista d'espera, perque es un lloc petit. Si es entre setmana, hi ha menys gent. Vos ho recoman!

1. Moltes gràcies pel teu comentari. Nosaltres vam anar dijous al migdia. De poc no coincidim... A més a més de proposar receptes, amb el bloc intento també compartir moments o experiències que siguin recomanables i tant el dinar, com els productes, com la illa son oportunitats que si podem no hem de deixar passar. Gràcies i Salutacions!!!

16. Hola Laura,
    Moltes gracies per venir a la nostra roqueta i gaudir d'ella!!
    No se si heu anat, però sino pel pròxim viatge teniu que passar per Valldemossa i mejar un xocolate amb coca de patata!.
    Besos.

17. Hola Laura! quina entrada més xula!! Doncs jo deuria estar enfeinada amb la uni i no vaig veure que anaves a Mallorca, que sinó també t'hagués enviat un munt de recomanacions!! ;) Aquest pa moreno és fantàstic per fer les sopes mallorquines, boníssimes! I tota la resta, quina passada! tinc ganes de tornar-hi algun dia... petons guapa!

18. M'agrada tot el què té a veure amb la gastronomia mallorquina, tan dolça com salada o barrejada. Tot allò que aquí no trobem, i que quan tornem en volem! la sal és molt bona, a casa en tenim una amb olives negres, que amb pa amb tomàquet no necessites res més!